top of page

Quiet quitting: wat is het en wat moet je ermee?

Bijgewerkt op: 23 apr.

Quiet quitting op de werkvloer

Als je actief bent op social media, dan ken je vast de term #quietquitting. Met deze hashtag laten voornamelijk jonge werknemers zien dat ze niet méér werken dan afgesproken in hun contract. Meerwerk is uit den boze; er is tenslotte meer in het leven dan werk. Zijn ze ingeroosterd van 9 tot 5, dan arriveren ze ook pas klokslag 9 uur en verlaten ze de werkruimte zodra de klok 5 slaat. Buiten werktijd reageren op e-mail of werkgerelateerde telefoontjes aannemen? Daar doet de quiet quitter niet aan. Grenzen aangeven is tot daaraantoe, maar de quiet-quittinghype kan voor werkgevers problemen opleveren wanneer het werk niet afkomt, vooral wanneer ze wel op een bepaalde inzet van hun personeel rekenen. Hoe ga je als werkgever met deze trend om?



Het fenomeen op social media

Een variërende mate van inzet op het werk is geen nieuw fenomeen. De term quiet quitting is dat wel. In de jaren 2010 heerste de hustlecultuur: jonge, ambitieuze nieuwelingen op de arbeidsmarkt lieten zien hoe productief ze waren, hoe goed ze konden netwerken en hoezeer ze bereid waren om opdrachten op zich te nemen die hen hoger op de carrièreladder brachten. Tien jaar later brak de coronapandemie uit en werd het werkzame leven van veel mensen opgeschud. Werknemers heroverwogen hun prioriteiten: was het werk, werk en nog eens werk wat ze in het leven zochten, of maakten ze liever tijd voor hun privéleven? Juist op social media vonden vooral werkenden onder de millennials en de generatie Z alternatieven voor de hustlecultuur.


Het waarom van quiet quitting

Gemotiveerde, ambitieuze werknemers beginnen niet aan quiet quitting omdat het toevallig trending is op TikTok. Achter de populaire hashtag schuilt een groter probleem: de quiet quitter ervaart een hoge werkdruk, een onbalans tussen werk en privé of andere onvrede op het werk. Quiet quitting is in dat geval een vorm van zelfbescherming: door enkel aan de minimale eisen te voldoen en op tijd de werkvloer te verlaten, voorkomt de quiet quitter een burn-out.


het probleem van quiet quitting

Wat is het probleem?

Wie aan quiet quitting doet, doet niets tegen de regels. Quiet quitters houden zich aan het rooster en verrichten de taken waarvoor ze zijn aangenomen. In letterlijke zin doen ze niets verkeerd. Toch wringt het als je in je organisatie met quiet quitting te maken krijgt. Als werkgever reken je op resultaten. Die kunnen in het geding komen, wanneer een quiet quitter op eigen initiatief besluit om een taak niet af te maken als hij daarvoor buiten de ingeroosterde werktijden door moet werken. Niet alleen voor jou een tegenvaller; het kan ook de rest van je team extra werk bezorgen. Als je merkt dat quiet quitting leeft bij jou op de werkvloer, dan moet je dat signaal serieus nemen.


Communicatie is cruciaal

De grootste pijn van quiet quitting zit hem in het woordje ‘quiet’: we hebben niet te maken met een afspraak in goed overleg. In plaats daarvan bepaalt de werknemer helemaal zelf waar de grenzen liggen en neemt hij jou daar niet in mee. Dit leidt tot teleurstellingen en tegenvallers aan jouw kant. Jij verwacht immers dat jij op je team kunt rekenen. Voor de ontevreden werknemer is quiet quitting ook geen duurzame oplossing. Door in stilte te stoppen, laat hij jou als leidinggevende niet weten waar het pijnpunt zit, zodat je dat ook niet kunt aanpakken.


Ga het gesprek aan

Communicatie is cruciaal. Aangezien de quiet quitter niet naar jou toekomt, zul jij de eerste stap moeten zetten. Ga het gesprek aan met een open houding en op een niet-confronterende manier – wanneer de quiet quitter zich niet gehoord of op de vingers getikt voelt, stimuleert hem dat niet tot meer inzet. Benadruk dat quiet quitting niet alleen een probleem is voor het bedrijf en voor de werkgever, maar dat de werknemer zichzelf er ook mee benadeelt: door quiet quitting ontzegt de werknemer zichzelf de kans om te groeien op de werkvloer. Benoem welk gedrag je ziet en vraag je werknemer naar diens kant van het verhaal: “Het is me opgevallen dat je de deadline voor opdracht X hebt gemist. Deze had je wel gehaald, als je op donderdag een uurtje langer was doorgegaan. Wat is de reden dat je dat niet hebt kunnen doen?”


Waar knelt het?

Stel jezelf open voor het antwoord. Heeft de quiet quitter het gevoel dat hij al zoveel overuren heeft gemaakt? Zijn het te veel taken voor één persoon? Zit deze persoon privé met iets dat al zijn tijd opeist? Pas als je weet wat er speelt, kun je op zoek gaan naar een oplossing. Misschien kun je – in goed overleg – schuiven met de taken, zodat de werknemer terechtkomt bij medewerkers bij wie hij qua uren, capaciteiten en ambities beter past. En misschien heb je in je budget ruimte voor een nieuwe medewerker om het team te versterken.



voorkom overbelasting van je werknemers

Voorkom quiet quitting

  • Geef zelf het goede voorbeeld. Als jij laat zien hoezeer jij je voor de organisatie inzet, dan inspireer je je werknemers om zich ook in te zetten voor het team.

  • Wees duidelijk in je communicatie. Geef aan welke taken prioriteit hebben. Zo geef je ook de quiet quitters binnen je bedrijf de mogelijkheid om eerst deze taken uit te voeren en voorkom je overwerk vanwege deadlines.

  • Beloon medewerkers die wél dat beetje extra doen op een passende manier. Dit kan door middel van loonsverhogingen of ontwikkelingsmogelijkheden, maar ook door bijvoorbeeld een complimentje te geven. 

  • Zorg voor een prettige werksfeer. Werknemers zijn eerder bereid om hun best te doen voor een bedrijf waar collegialiteit hoog in het vaandel staat en waar ze zich thuis voelen.

Wat mag je van je werknemer verwachten?

  • Heldere communicatie is tweerichtingsverkeer. Als werknemers met hun werk in de knel komen, dan mag je als leidinggevende verwachten dat ze dat tijdig bij jou aangeven, zodat kan worden nagedacht over een oplossing.

  • Heb je afspraken gemaakt met de quiet quitter en ben je hem tegemoetgekomen door het tegengaan van een te zware werkdruk? Dan is het aan de quiet quitter om te laten zien dat hij volgens de nieuwe afspraken wél zijn taken afkrijgt.

  • Is de quiet quitter nog steeds niet tevreden met de gemaakte afspraken? Laat hem dan zelf met een alternatief voorstel komen. Zo laat je deze persoon zelf nadenken over een oplossing en overwegen wat redelijk is.


Op zoek naar een gerichte oplossing?

Quiet quitting is een actueel verschijnsel waar bedrijven mee te maken krijgen. Het jouwe ook? Dan kan het zijn dat je op zoek bent naar gerichte, passende hulp bij jouw specifieke situatie. Laten wij jou daar nou graag bij helpen! Wil je ons advies? Stuur dan een formulier in door middel van onderstaande knop.



20 weergaven0 opmerkingen

댓글


bottom of page