top of page

Goede resultaten dankzij goed werkgeverschap

Bijgewerkt op: 23 apr.

goede resultaten door goed werkgeverschap

Een goedlopend bedrijf is een geoliede machine. De medewerkers kennen hun taak, voeren deze uit met bevlogenheid en naar beste kunnen en zorgen voor klinkende cijfers en een omzet om trots op te zijn. Onmisbaar is een goede werkgever, die deze medewerkers aanstuurt en motiveert en die de werkomstandigheden in de gaten houdt. Een verantwoordelijke taak, die aan de basis ligt van de resultaten van je onderneming.



Een arbeidsmarkt in beweging

Anno 2024 is je werknemersbestand voortdurend in beweging. Door de huidige arbeidsmarkt kunnen werknemers het zich veroorloven om hoge eisen te stellen aan hun baan. Tot je pensioen voor dezelfde baas werken is allang geen vanzelfsprekendheid meer; over de grenzen van de organisatie kijken naar andere mogelijkheden is eerder regel dan uitzondering.


Het risico voor je organisatie

Die vrijheid kan weliswaar voordelen bieden voor de ontwikkelingsmogelijkheden van werknemers, maar als bedrijf ben je hier minder blij mee. Met snelle verschuivingen in het personeelsbestand wordt het immers lastig om ervaring in je team op te bouwen en om deskundigheid te borgen. Het sollicitatieproces kost tijd, net als het inwerken van nieuwe collega’s. Bovendien wil je goede en goed ingewerkte krachten niet kwijtraken aan de concurrent. De beste manier om je team intact te houden is door een goede werkgever te zijn voor je werknemers – een voor wie je arbeidskrachten zich met plezier inzetten, in een organisatie waarin zij zich goed op hun plaats voelen.


Communicatie is cruciaal

Het zal je niet verbazen dat een goede, heldere communicatie een van de speerpunten is van goed ondernemerschap. Wanneer je duidelijk naar je team communiceert wat je van iedereen verwacht, welke doelen je wilt behalen en wat ieders aandeel is in het behalen van die doelen, dan weten je werknemers precies hoe zij hun bijdrage kunnen leveren. Zorg voor eenduidige processen en een uniforme werkwijze. Neem de tijd om die uit te leggen aan nieuwe medewerkers en maak ze gemakkelijk vindbaar in je personeelshandboek. Zijn er toch nog vragen, dan is het aan jou om onduidelijkheden weg te nemen. Op die manier creëer je reële verwachtingen en weten je medewerkers waar ze aan toe zijn. Ook kunnen jij en je team een inschatting maken over de haalbaarheid van je doelen en de daaruit voortkomende werkdruk. Zo blijf je knelpunten voor, houd je je team tevreden én ga je efficiënt om met de tijd, middelen en manuren die je ter beschikking hebt.


communicatie tussen werknemers

Tweerichtingsverkeer

Communicatie is tweerichtingsverkeer. Natuurlijk zullen je werknemers het op prijs stellen wanneer jij hun tijdig en duidelijk laat weten wat je van hen vraagt, maar ze stellen het nog meer op prijs wanneer zij ook bij jou terechtkunnen met hun vragen, zorgen en inbreng. Wanneer werknemers recht hebben op een hoger salaris, worstelen met hun werk-privébalans of ambities hebben voorbij hun huidige functie, dan is de werkgever degene bij wie ze kunnen aankloppen. Goede werkgevers drijven niet hun eigen zin door, maar staan open voor de geluiden uit de organisatie. Als goede werkgever neem je zorgen weg, help je een werknemer als deze tegen problemen aanloopt en durf je doelen bij te stellen wanneer signalen van de werkvloer om een koerswijziging vragen. Zo laat je je werknemers merken dat ook hun mening ertoe doet en voelen zij dat ze gewaardeerd worden – een onmisbare voorwaarde voor werkplezier.


Maak het passend

Hoe integreer je goed werkgeverschap en communicatie over en weer in je organisatie? Dat ligt helemaal aan je bedrijfscultuur. Ga jij de werkvloer op, of laat jij je kantoordeur openstaan voor je werknemers? Begin je de werkdag met een gezamenlijk koffiemoment waarin ieder zijn zegje kan doen? Ben je ook buiten kantooruren bereikbaar? Zorg voor communicatielijnen die logisch aanvoelen voor jouw organisatie en die bij je hele team bekend zijn. Belangrijk daarbij is dat je zowel aandacht besteedt aan de wensen en vragen van afzonderlijke werknemers als aan de ontwikkeling van het team als geheel. Verdeel je aandacht en energie eerlijk over het team en waak ervoor dat niet het hele team opdraait voor de wensen van een enkeling.


Ook jij hebt tijd

Goed werkgeverschap vraagt tijd. Aandacht voor je werknemers kost immers tijd. Zeker wanneer je team wat groter is of wordt, kunnen er nogal wat uren gaan zitten in vragen, luisteren, meedenken en uitleg geven. Veel werkgevers twijfelen of ze hier wel tijd voor hebben of tijd voor willen maken. De tijd die je neemt voor je personeel is echter een nuttige investering. Door je medewerkers het gevoel te geven dat ze worden gehoord, vergroot je hun werkplezier. Zo voorkom je niet alleen dat ze jouw organisatie verlaten – en jij dus weer tijd kwijt bent aan het zoeken naar en het inwerken van een vervanger –, maar houd je hen ook gemotiveerd, wat hun prestaties verbetert en het risico op ziekteverzuim en burn-outs verkleint. Met de uren die jij in je werkgeverschap steekt, win je efficiënte werkuren van je medewerkers terug.


kernwaarde van goed werkgeverschap

Quick fixes

Goed werkgeverschap is een kernwaarde in een goedlopend bedrijf. Het is een aspect dat regelmatig aandacht nodig heeft en merkbaar is in het dagelijkse reilen en zeilen. Er zijn echter ook kleine, concrete uitingen waarmee je als werkgever jouw betrokkenheid laat zien:


  • Vier de mijlpalen van je werknemers. Zet, als iemand bijvoorbeeld tien jaar bij de organisatie werkt, geslaagd is voor een opleiding of na jarenlang trouwe dienst met pensioen gaat, deze persoon dan in het zonnetje.

  • Organiseer eens een leuk teamuitje, een werklunch of een teambuildingevenement als je team wel wat extra werkplezier kan gebruiken.

  • Zorg aan het einde van het jaar voor een kerstpakket voor je medewerkers, het liefst met een persoonlijke touch.

  • Wees gul met complimenten.


Vragen of contact

Heb je nog vragen over hoe je goed werkgeverschap kunt integreren binnen jouw organisatie? Of wil je meer informatie over hoe je effectief kunt communiceren met je team en een positieve werkomgeving kunt creëren? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen door middel van onderstaande knop.





16 weergaven0 opmerkingen
bottom of page