Voor het succes van je onderneming is eigenaarschap een onmisbaar ingrediënt. Het zorgt binnen het team voor een collectief gevoel van verantwoordelijkheid en laat de onderneming meer zijn dan slechts de plek waar je op werkdagen je uren draait. Medewerkers die zich eigenaar voelen, dragen trots uit voor het bedrijf en zijn niet alleen je meest gemotiveerde werkers, maar ook je beste ambassadeurs. De hoogste tijd om dat gevoel van eigenaarschap wat aan te wakkeren!
Het blijft jouw bedrijf
Voor jou als eigenaar is het misschien even een omschakeling om je onderneming te zien als iets wat niet alleen van jou is, maar ook van al je medewerkers. Want dit was toch jóúw geesteskind, jóúw initiatief? Jíj bent toch degene aan wie jouw team de successen te danken heeft? Natuurlijk hoef je niet meteen de aandelen eerlijk onder alle werknemers te verdelen; in dit geval gaat eigenaarschap namelijk niet over het juridische bezit op papier, maar over een mentaliteit die jij omarmt en uitdraagt.
Een goed gevoel
Medewerkers die zich eigenaar voelen, voelen zich verantwoordelijk voor en betrokken bij het bedrijf en het product of de dienst. Ze zien zichzelf niet alleen als uitvoerende kracht, maar als lid van het team dat als geheel successen teweegbrengt en doelen haalt dankzij gezamenlijke inspanning en inbreng van iedereen. Jouw medewerkers zullen dan ook meer voldoening halen uit hun werk en met meer energie en plezier bouwen aan de toekomst van je bedrijf. Bovendien zullen ze langer voor je willen werken en minder snel het bedrijf verlaten waarvan zij zich eigenaar voelen.
Een gezamenlijk doel
Wanneer iedereen in het team aan hetzelfde doel werkt en iedereen verantwoordelijk is voor het behalen van die doelen, creëer je een gevoel van eigenaarschap. Jouw succes is jullie succes, en als jullie de doelen halen, dan hebben jullie dat samen voor elkaar gekregen. Zorg er dus voor dat iedereen binnen de organisatie weet wat die doelen zijn. Maak de doelen concreet en realistisch en werk in stappen. Waar staan jullie over drie maanden, en waar over een jaar? Hoe breek je de taak op, zodat je iedere week een stap dichter bij je kwartaaldoel komt? Deel deze doelen en subdoelen met je hele team, zodat alle medewerkers weten waar ze aan toe zijn en wat jij van hen verwacht.
Vier je successen
Hebben jullie een (sub)doel behaald? Laat het niet ongemerkt voorbijgaan! Erken het aandeel van je werknemers in het succes en benoem de inspanning die is geleverd. Het is voor je medewerkers heel fijn om te weten dat hun moeite niet onopgemerkt is gebleven. Ook kleinere successen verdienen het om te worden gevierd, bijvoorbeeld met een welgemeend compliment, een halfuur eerder pauze of iets lekkers bij de koffie. Stimuleer ook het vieren van successen tussen collega’s onderling. Dit bevordert de samenwerking en de sfeer op het werk.
Groeien dankzij feedback
Wil je groeien? Dan is feedback een essentiële factor. Van ieder project kun je leren. Evalueer dus regelmatig de afgeronde projecten en zie waar ruimte is voor verbetering. Deze feedback geef jij niet alleen; als je het gevoel van eigenaarschap bij jouw medewerkers wilt oproepen, is het goed hen te stimuleren om ook mee te denken en zinnige feedback te geven. Dit kan best spannend zijn, want feedback kan immers worden opgevat als kritiek. Spreek daarom van tevoren af dat feedback altijd een positieve insteek heeft. Dus gebruik geen uitspraken als “Dit ging slecht”, maar liever iets als “Dit doen we de volgende keer beter”. Sta als werkgever ook open voor feedback en laat zien dat je iets doet met de opbouwende kritiek van je medewerkers.
Iedereen op de juiste plek
Geen twee mensen zijn hetzelfde en iedereen heeft andere talenten en uitdagingen. Dat is binnen jouw bedrijf niet anders. De kunst is om ervoor te zorgen dat al je medewerkers op een plek zitten waar hun sterke punten het best tot hun recht komen. Wanneer werknemers hun talenten optimaal benutten, ervaren ze namelijk meer werkflow, voeren ze hun taken met voldoening uit en voelen ze zich betrokken bij hun organisatie. Zorg ervoor dat je je medewerkers goed kent, ga regelmatig met hen in gesprek en houd hun ontwikkelingen in het oog. Geef hun de gelegenheid om zelf aan te geven welke taken ze willen vervullen of rouleer de taken eens, zodat ze verschillende dingen kunnen uitproberen en zelf kunnen ervaren wat bij hen past.
Vertrouwen op een goede afloop
Weten je teamleden wat je van hen verwacht, zijn ze zich bewust van de feedback en zit iedereen op de juiste plaats? Dan is het aan jou als leidinggevende om ze hun gang te laten gaan. Door hun de vrijheid te geven om de doelen op hun eigen manier te behalen, geef je hun het gevoel van eigenaarschap: de bedrijfsprestaties zijn hún prestaties, die dankzij samenwerking en teaminzet tot stand zijn gekomen. Om dat gedeelte van het proces los te laten, kan voor een werkgever moeilijk zijn. Vertrouwen op je team is hiermee ook een kwestie van vertrouwen op jezelf: jij hebt de kaders gesteld, de doelen bepaald en je team de tools gegeven die het nodig heeft. Maar focus je vooral op de voordelen: nu jij je niet meer met micromanagement bezig hoeft te houden, kun jij je richten op de voorbereiding van de volgende stap.
Aan de slag
Leuk idee, dat eigenaarschap, maar hoe breng je het in de praktijk? Eigenaarschap staat of valt met heldere communicatie. Door met elkaar in gesprek te gaan, weten jij en je team wat jullie van elkaar kunnen verwachten. Plan een teamdag in om de nieuwe manier van werken in te luiden of om jaarplannen te presenteren. Maak een vast uur in de week vrij om werkervaringen te delen, feedback uit te wisselen en samen successen te vieren. Ga koffie drinken met je werknemers om hen een-op-een te spreken over hun doelen, hun talenten en hun beleving van het werk. Kortom: zorg dat al jouw werknemers zich betrokken voelen bij de vooruitgang van je bedrijf, en je zult snel zien dat jullie als team groeien.
Vragen of contact?
Heb je vragen over dit artikel of meer in het algemeen hoe je medewerkers kunt motiveren tot een betrokkenheid die in de buurt komt van die van jou als eigenaar? Bel dan 085 06 06 745 en vraag dan naar mij of een van mijn collega HR-adviseurs. Je kunt ook via onderstaande button een formuliertje insturen, we reageren dan in de regel snel!
Comments