Als ondernemer droom je van succes, en met een gedegen bedrijfsplan, hard werk en een kwaliteitsproduct of -dienst breekt vroeg of laat het moment aan dat je deze successen zult zien. Tijd om de champagne uit de koelkast te halen en je succes te vieren! Stilstaan bij succes verhoogt niet alleen het werkplezier en het zelfvertrouwen van jou en je team, het maakt ook de weg vrij voor meer successen in de toekomst.
Alle successen tellen
Successen heb je in verschillende soorten. Het behalen van je SMART-doelen is een succes, net als een omzet die boven verwachting uitvalt of een binnengehaalde subsidie. Maar wat dacht je van de onverwachte successen? Een buitengewone kans, die je gegrepen hebt toen die zich voordeed? Een fantastische review van een klant? Een nominatie voor een prijs?
Successen kun je behalen als team, maar ook iedere afzonderlijke medewerker kan een persoonlijk succes behalen dat jouw bedrijf vooruit helpt. Al deze verschillende successen zijn redenen voor een momentje om ze met je team te vieren. Het is zonde om ze ongemerkt voorbij te laten gaan!
Stimulerende geluksmomenten
Het psychologische effect van een succes heb je ongetwijfeld weleens gemerkt. Een succes geeft je een goed gevoel. Je ziet het als bewijs van je eigen kunnen, waardoor je zelfverzekerder wordt en je jezelf ambitieuzere doelen voor de toekomst durft te stellen. Het goede gevoel van een succes is een gezonde verslaving waar je steeds meer van wilt ervaren. Dit motiveert je om je successen te evenaren. Zo stimuleert succes persoonlijke groei én de groei van je bedrijf – maar alleen als je die successen ook bewust opmerkt en ze het belang toekent dat ze verdienen.
Het succes van goede medewerkers
Successen behaal je meestal niet alleen. Je hebt ze te danken aan de inzet van je team. Sta dus niet alleen stil bij je eigen, persoonlijke successen, maar ook bij die van je medewerkers. Heeft iemand uit je team een opleiding afgerond of promotie gemaakt? Zet diegene dan in het zonnetje. Maar ook een goede presentatie, een oplossing voor een probleem, een druk bezochte activiteit of een goed idee om je product te verbeteren zijn successen die je mag vieren. Denk nog eens aan het prettige gevoel dat succes jou geeft. Voor je werknemers geldt natuurlijk hetzelfde. Ook zij zullen persoonlijke groei, een toenemend zelfvertrouwen en een verlangen naar meer succes ervaren, wanneer ze eenmaal van succes hebben geproefd.
Scheutig met complimenten
Een welgemeend compliment kan het succes van een medewerker al benadrukken. Door je succesvolle werknemers te complimenteren, weten zij dat je hun succes hebt opgemerkt en dat je het waardeert. Zo worden deze personen bevestigd in hun gevoel van competentie, wat essentieel is voor het werkplezier. Bovendien zorgen complimenten voor meer teamgevoel en meer verbondenheid met degene die het compliment uitdeelt. Wees als werkgever dus scheutig met je complimenten voor jouw werknemers, hoe bescheiden hun successen ook zijn. Moedig je medewerkers ook aan om complimenteus te zijn naar elkaar en vier successen van het hele team samen.
Je successen vieren – hoe doe je dat?
Wanneer zich een succes voordoet, hoe groot of hoe klein ook, is het belangrijk om het bewust op te merken. Deel het succes met de rest van je team en prijs de medewerkers die het tot stand hebben gebracht. Benoem het hardop, of nog beter: deel het ook schriftelijk via de interne communicatiekanalen van je bedrijf, zodat je het gedocumenteerd hebt. Deze succesverhalen doen het ook goed in jaarverslagen, dus zorg ervoor dat je ze terug kunt vinden. In de waan van de dag is het gemakkelijk om succesmomenten te laten passeren en dan is het fijn als je er op een later moment op kunt terugblikken om er motivatie uit te putten. Bovendien vormen verslagen van successen een mooie evaluatie van wat er goed gaat, wat werkt en wat je in het vervolg vaker kunt inzetten om meer successen te behalen.
Vier het groots
Heb je een groot project tot een goed einde gebracht, een bedrijfsdoel gehaald of een ander
belangrijk succes behaald? Dan verdient een groots succes ook een grootse viering, samen met je team, dat dit succes mogelijk gemaakt heeft. Dit is de beste aanleiding voor:
een groot feest op kantoor met alle medewerkers;
een avond uit eten met het hele team;
een leuk bedrijfsuitje;
de aanschaf van een nieuwe koffiemachine, interieurdecoratie of andere luxe waar je iedere dag plezier van hebt;
een persbericht naar de plaatselijke of zelfs landelijke media.
Vier het bescheiden
Wanneer je wacht met vieren totdat je de grote slag geslagen hebt, dan dreig je over de kleine, maar essentiële successen van alledag te stappen. Niet iedere geslaagde transactie is natuurlijk aanleiding om gelijk de champagne te ontkurken, maar ook op bescheidenere manieren kun je stilstaan bij de tussentijdse succesmomentjes. Hieronder volgen enkele voorbeelden.
Vink deze stap af op een doelenlijst, die je op een zichtbare plek op kantoor hebt hangen.
Trakteer op iets lekkers bij de koffie.
Onderbreek het werk voor een wandeling in de zon met collega’s.
Laat het weekend op vrijdagmiddag een uur eerder beginnen.
Deel het succes op je socialmediakanalen.
Bouw wekelijks een momentje in om terug te blikken op de successen van de week, bijvoorbeeld tijdens de vrijdagmiddagborrel of op maandag aan het begin van de werkweek.
Gewoon vertellen kan al genoeg zijn
Onderschat vooral niet hoe prettig het voor medewerkers kan zijn om over hun succes te vertellen. Gun deze personen de aandacht voor het succesverhaal en put daar inspiratie uit voor successen in de toekomst.
Conclusies en advies
Het vieren van kleine en grote successen, op bescheiden of grootsere wijze, heeft dermate veel positief effect, zowel intern als extern, dat dat stilstaan bij successen alleen al bijdraagt aan de kans op herhaling van succes. En het is ook nog leuk ook en draagt bij aan de bedrijfscultuur. Heb je vragen hierover of andere vragen op HR gebied of Management & Organisatie gebied, stel dan direct hieronder met onderstaande button, of bel 085 06 06 745.
Comments