top of page
  • Foto van schrijverRedactie

Employer Branding feiten en fabels

Bijgewerkt op: 23 apr.

tevreden personeel in een overspanne arbeidsmarkt

De arbeidsmarkt is overspannen, de recruiters zijn niet aan te slepen en de corporate wereld maakt enorme budgetten vrij voor hun employer branding, zoals dat tegenwoordig heet in management & organisatie jargon. Als MKB’er heb je ongetwijfeld ook meer moeite om personeel te vinden en te behouden. Employer branding is een van de troeven in de huidige arbeidsmarkt, maar wat is het precies en sterker nog waarom zou jij employer branding inzetten als MKB’er. In dit artikel nemen we je mee in de feiten en fabels van employer branding en leer je hoe je het kunt toepassen binnen jouw bedrijf.



Employer Branding

Vroeger schreef je een vacaturetekst en plakte die op een jobboard of in de krant en voor dat je het wist stonden er vijftig kandidaten in de rij. Helaas is die goede oud tijd voorbij en moet je nu alles uit de kast trekken om überhaupt nog gezien en gevonden te worden in het digitale oerwoud van social media, google en jobboards.


“Employer branding gaat over de strategie hoe je als werkgever doorlopend on top of mind blijft bij jouw ideale en potentiële werknemers.”


Middels employer branding bouw je online en offline aan een sterk merk waarmee je het fundament legt voor het aangaan van een potentiële werkgever – werknemer relatie. Het gaat daarbij om het matchen van jullie why’s. Waarom doe je wat je doet? Welke impact heeft dat op de wereld? En wat wil je bereiken binnen 5 of 10 jaar? Mensen willen zien dat hetgeen je predikt, je ook consistent doet en wat de effecten daarvan zijn.


- Deel je inner fire en steek daarmee mensen aan –


employer branding strategie

Langdurige relaties kennen een fundament van gelijke normen en waarden. Veiligheid en vertrouwen vormen de basis voor verbinding. Dat is wat mensen nodig hebben om jou als aantrekkelijk werkgever te gaan zien. En de bevestiging daarvan komt voort uit je bestaande werknemers. Zij zijn jouw beste ambassadeurs en in staat om een eerlijk verhaal te delen over de bedrijfscultuur, de highs and lows, ontwikkelingen in de markt en spraakmakende innovaties.


Employer Value Proposition

Het kloppend hart van employer branding wordt gevormd door de employer value propositon. Naast jouw business waarde propositie komt een specifieke propositie die gericht is op jouw huidige en toekomstige werknemers. Een goede EVP vertelt een eerlijk verhaal, is congruent aan de realiteit en laat zien waar je staat en waar je heen wilt groeien.


Om de EVP te laden betrek je alle interne werknemers. Samen vormen ze de bouwstenen voor het correct verwoorden van je EVP die met name de cultuur bloot legt. Door op deze manier je onderzoek vorm te geven creëer je het draagvlak dat nodig is om jouw werkgeversmerk te delen met de buitenwereld.


Wist je dat 1 op de 3 kandidaten via het netwerk van jouw bestaande werknemers wordt bereikt?


Persona

Als de employer value proposition geformuleerd is start je met het vormen van de persona’s. De persona’s beschrijven heel concreet jouw dream employees. Hierin komen kenmerken als demografie, doelen en drijfveren naar voren. Je beschrijft uitgebreid waarna de kandidaat op zoek is zijn of haar volgende baan en werkgever. Je kunt een algemeen persona maken, maar je kunt dit ook toeschrijven naar specifieke vakgebieden binnen jouw bedrijf.

Je onderzoekt waarom medewerkers in jouw bedrijf zijn komen werken, waar ze met jou in aanraking zijn gekomen, welke achtergrond ze hebben, wat ze fijn vinden aan de bedrijfscultuur, welke skills ze veel inzetten en nog willen ontwikkelen en waar ze in hun vrije tijd te vinden zijn, zowel on- als offline. Met dit gegeven weet je waar jouw potentiële werknemers te vinden zijn en dat heb je nodig voor het inzetten van gerichte marketing.



Online platform

Met je employer value proposition en persona’s op zak sta je voor de volgende keuze. Hoe ga je jouw employer brand vermarkten en potentiële werknemers bereiken. Je kunt kiezen voor een aparte werken bij website zoals Defensie of Coolblue, of je gaat voor een integratie op je business website. Middels je SEO en SEA ga je voor een indirecte strategie. Wil je potentiële medewerkers direct aanspreken dan kun je beter kiezen voor een social platform als LinkedIN, Facebook, Instagram of TikTok. Ik adviseer om op beide in te zetten, zo creëer je een hoge dekkingsgraad voor de betrokkenheid die opgebouwd moet worden.


online strategie voor employer branding

Recruitment

Als je employer branding staat en je marketing op volle toeren draait dan wil je leads en kandidaten makkelijk naar binnen begeleiden. Neem daarom ook altijd je recruitmentproces onder de loep. Het zou zonde zijn als potentiële kandidaten hier afhaken, omdat het niet strookt met de huidige inclusiviteitsnormen of het gemak waarmee mensen in contact willen komen met elkaar. De basic regel is in ieder geval dat je makkelijk via je mobiel kunt solliciteren. Accounts aanmaken, lange motivatiebrieven en dito cv’s zijn old fashioned.


Mensen willen gezien worden voor wie ze zijn en dat potentieel blijkt niet altijd uit het verleden, maar kan enkel getoetst worden in het heden. Ervaring is immers geen garantie voor herhaling van prestaties. Geef kandidaten de ruimte om informeel met jou en het bedrijf kennis te maken. En als er wellicht nu geen match ontstaat, maar de potentie wel aanwezig is zorg dan dat je aan de bal blijft en stuur regelmatig een leuke podcast of een uitnodiging voor een netwerkevent.


Conclusie

  • Zorg ervoor dat je werk en merkbeleving met elkaar stroken.

  • Maak van je medewerkers trotse ambassadeurs.

  • Stel een aantrekkelijke employer value proposition op.

  • Bepaal middels persona’s je dream employee.

  • Zet de juiste online en offline marketing middelen in.

  • Zorg voor een eenvoudig sollicitatieproces.

  • Onderhoud contacten met potentials.

Employer branding is meer dan een mooie campagne. Het start bij de why van jouw bedrijf en eindigt bij de hire van jouw ideale werknemer die vervolgens gelukkig gehuwd is en blijft.


Vragen of contact

Als je dit proces holistisch en zorgvuldig wilt aanvliegen met een puik resultaat tot gevolg, dan ben ik graag jouw adviseur. Aarzel niet om vrijblijvend contact met ons te leggen met onze sectie Management & Organisatie advies zal snel contact met je leggen. Je kunt ook direct een online consult inplannen.



21 weergaven0 opmerkingen

Commenti


bottom of page