top of page
Foto van schrijverNicole Ehlers

Bedrijfscultuur als basis voor succes

Bijgewerkt op: 23 apr.

Bedrijfscultuur als basis voor succes

Wat maakt een bedrijf uniek? Het bedrijfsplan? Het product? De marketing? Ja, ja en ja, maar aan deze en andere aspecten ligt nog iets ten grondslag: de bedrijfscultuur. Deze laat zich weliswaar minder gemakkelijk vangen in data en cijfers, maar dat maakt haar niet minder bepalend voor de identiteit van een onderneming. De bedrijfscultuur bepaalt hoe je te werk gaat, wie deel uit wil maken van je team en wat je uitstraalt met je merk. Tijd om dit basale aspect onder de loep te nemen.



Cultuur is overal

Overal waar mensen elkaar tegenkomen, ontstaat cultuur: in een gebied of streek, online en ook in een bedrijf. Cultuur is de manier waarop we met elkaar omgaan en komt met haar bijbehorende uitingen, regels, taal en tradities. Cultuur ontstaat niet van het ene op het andere moment; de mensen die zichzelf als deel van de cultuur beschouwen, laten haar met het verstrijken van de tijd groeien. In een bedrijf bepaalt cultuur hoe medewerkers van het team met elkaar communiceren, wat je naar buiten uitdraagt en welke keuzes bij jou passen. Omdat de bedrijfscultuur zo veel aspecten beïnvloedt, is het raadzaam om goed naar je eigen bedrijfscultuur te kijken en je af te vragen of deze ondersteunt wat je met je bedrijf wilt bereiken.


Je waarden: uitgangspunt voor je bedrijfscultuur

Wanneer je je eigen bedrijfscultuur wilt ontwikkelen of bijschaven, is het belangrijk om de waarden van jouw bedrijf op een rijtje te zetten. Wat is belangrijk voor jou? Hoe wil je jezelf presenteren? Welke positieve connotaties wil je oproepen wanneer mensen de naam van jouw bedrijf horen? Houd hierbij rekening met de persoonlijkheden binnen je team en eventueel bestaande omgangsvormen. Houden jouw medewerkers van orde en rust, dan wordt het moeilijk om jezelf neer te zetten als een speels en dynamisch bedrijf. Maak je al gebruik van groene energie en gerecyclede materialen, dan is het een goed idee om duurzaamheid ook een prominente plaats in je bedrijfscultuur te geven.


Ik heb mijn kernwaarden; wat doe ik ermee?

Wanneer je jouw kernwaarden helder hebt, ga je op zoek naar concrete manieren om deze kernwaarden tot uiting te laten komen in het dagelijks leven in het bedrijf. Probeer niet te denken in strenge regels, maar in gemakkelijk te integreren routines en reminders. Begin de werkweek bijvoorbeeld met een gezamenlijke kop koffie, hang posters op met inspirerende quotes rond jouw kernwaarden of draag bedrijfskleding die past bij jouw bedrijfscultuur.


concrete manieren om kernwaarden tot uiting te laten komen

Deze kernwaarden doen het altijd goed

Natuurlijk is de bedrijfscultuur per bedrijf uniek, maar sommige kernwaarden doen het goed in veel verschillende bedrijven. Enkele voorbeelden:


Veiligheid

Zowel je medewerkers als je klanten moeten zich veilig voelen bij jouw bedrijf. Iedereen die voor jou werkt, laat de ander in zijn waarde. Voor agressief gedrag, geroddel of discriminatie is geen plek. Mocht dit onverhoopt toch voorvallen, zorg dan dat de gedupeerde wordt gehoord, neem de klacht serieus en onderneem actie om te laten zien dat onveilig gedrag niet wordt getolereerd. Kritiek mag er zijn, maar dan wel op concreet gedrag en niet op de persoon.


Heldere communicatie

Door duidelijk te zijn naar elkaar, voorkom je conflicten, tijdverlies en frustratie. Dit geldt zowel voor contact tussen medewerkers als voor contact tussen medewerker en klant. Zorg voor een bedrijfscultuur waarin mensen open staan voor elkaar en elkaar fysiek, per telefoon of per e-mail weten te vinden. Zorg dat gemaakte afspraken worden vastgelegd en vergeet ook niet om regelmatig te overleggen en te evalueren.


Doelgerichtheid

Door doelgericht te zijn, zorg je voor duidelijkheid binnen je bedrijf. Je medewerkers weten precies waar ze mee bezig zijn en verschillende afdelingen versterken elkaar in plaats van dat ze elkaar tegenwerken. Doordat iedereen binnen de organisatie naar hetzelfde doel toewerkt, versterk je het gevoel van eenheid en verbinding.


Groeimogelijkheden

Zoals je vakgebied doorlopend in ontwikkeling is, zo zijn jij en jouw team dat ook. Je houdt de actualiteit bij en staat open voor input van buitenaf. Medewerkers krijgen de kans om zich bij te scholen en hun talenten aan te scherpen. Dat betekent ook dat er ruimte is om fouten te maken! Op de lange termijn zorgt een leercurve met vallen en opstaan voor betere resultaten dan de dingen jarenlang te blijven doen op dezelfde vastgeroeste manier.


De juiste mensen

Een sterke bedrijfscultuur is niet alleen bepalend voor de sfeer in je team, maar ook voor de productiviteit. Een prettige bedrijfscultuur waarin je werknemers zich thuis voelen, zorgt ervoor dat de neuzen dezelfde kant op staan, werkt motiverend en voorkomt dat ze quiet quitten. Ze voelen zich deel van het geheel en gaan graag de samenwerking aan met collega’s die tot dezelfde bedrijfscultuur behoren. Bovendien trekt je bedrijfscultuur nieuwe werknemers aan die goed in ‘de familie’ passen, omdat de manier waarop jouw team te werk gaat hen aanspreekt.


prettige bedrijfscultuur waarin werknemers zich thuis voelen

Bedrijfscultuur voor nieuwe bedrijven

Staat je bedrijf nog in de kinderschoenen? Dan heb je nog alle ruimte om je bedrijfscultuur vorm te geven. Je zit nog niet vast in patronen en tradities; je bedrijfscultuur is nog kneedbaar. Dit is het moment om helder te krijgen wat je belangrijk vindt, zodat je daarop kunt sturen. Zo vorm je nu je eigen omgangsvormen en geschiedenis, die je vanaf het begin vastlegt in het DNA van je bedrijf.


Patronen doorbreken

Het is lastig om bestaande bedrijfsculturen om te gooien. Je medewerkers zijn gewend om hun taken op een bepaalde manier te doen en voelen zich waarschijnlijk prettig bij hun bestaande routines. Klanten weten hoe ze zaken met je kunnen doen en wat ze van je mogen verwachten. Door je bedrijf een rigoureus andere bedrijfscultuur op te dringen, creëer je wrijving. Dat wil niet zeggen dat je niet stapje voor stapje je bedrijfscultuur kunt bijsturen. Luister goed naar signalen uit het team, benadruk waarom je veranderingen verbeteringen zijn en geef zelf het goede voorbeeld. Zo houd je je bedrijfscultuur prettig en gezond en zo gaat je bedrijf met zijn tijd mee.


Vragen of contact

Heb je nog verdere vragen of wil je meer weten over het belang van bedrijfscultuur en hoe je deze kunt vormgeven binnen jouw organisatie? Neem gerust contact met ons op door middel van onderstaande knop. We staan klaar om je te helpen bij het creëren van een inspirerende en effectieve bedrijfscultuur.



85 weergaven0 opmerkingen

Comments


bottom of page